Future of Media

Meet Up @ ESNS
Samen met Eurosonic Noorderslag lanceert VPRO Medialab dit jaar de Future of Media-programmalijn in de conferentie. Het thema is spreading stories: hoe bereik je mensen die geen radio meer luisteren? Hoe gaan omroepen en muzikanten om met het veranderende medialandschap? Wie zijn de nieuwe spelers in dat landschap en hoe pakken andere Europese makers en mediaplatforms dat aan?

Toegang
De Meet the Media Sessions zijn gratis toegankelijk. Wel dienen bezoekers zich vooraf aan te melden voor het programma. Om aan te melden, mail naar tickets@remove-this.noorderslag.nl.

Programma

Keynote: Chris Price (BBC Radio 1) (B12 - Panel Room, 12:00 - 13:00 uur)

Data vs. Discjockey panel (B12 - Panel Room, 15.00 – 16.00 uur)

Festival, labels, media & managers panel (B7 - Panel Room, 13:30 - 14:30 uur

Meet the Media Sessions (13.30 – 14.00 & 14.10 – 14.40)
Samen met Eurosonic Noorderslag nodigen we inspirerende (inter)nationale makers en mediaplatforms uit. Bij het Meet the Media format draait het om het actief delen van ideeën, leren van elkaars ervaringen, netwerken en co-creëren. Moeilijkheden, successen en leermomenten kunnen met elkaar besproken worden. In twee rondes kies je twee van de negen mediamakers om bij aan tafel te schuiven. De negen mediamakers komen vanuit diverse werkvelden en hebben verschillende achtergrond maar allemaal met ervaring in het op vernieuwende manieren verspreiden van verhalen: spreading the stories. 

De Makers

Mark Egan (EBU & former BBC)
Mark Egan is mobile videospecialist. In het verleden was hij een award winnende videojournalist en trainer bij de BBC, nu traint hij nieuwsorganisaties en bedrijven wereldwijd in het gebruiken van smartphones om video- en social-content van hoge kwaliteit te creëren. Hij is faculteit lid van Eurovision Academy en geeft cursussen over het filmen en monteren van film op smartphones.

Greg Cochrane (Loud & Quiet)
Greg is freelance hoofd Digitaal bij het onafhankelijke muziekblad Loud and Quiet. Hiervoor was hij redacteur van NME.com en muziekverslaggever voor BBC 1 en 1Xtra. Greg is driemalig jurylid bij de Mercury Prize en is verantwoordelijk voor de gehele digitale strategie van Loud and Quiet, inclusief het co-presenteren van de Midnight podcast serie. Recente bijdragen deed hij ook voor Vevo, BBC Music, NME en Beats 1. Greg wist de overgang van gevestigde media naar een succesvolle digitale strategie van Loud and Quiet in zeer korte tijd te realiseren. In 10 maanden tijd lanceerde Loud and Quiet een cross-platform site, podcast serie, video franchise, radioshow en nieuwe partnerships.

Niels Aalberts (3voor12)
Sinds maart 2016 is Niels eindredacteur bij 3voor12, het platform voor all-things-music bij de VPRO. Van maandag tot en met donderdag host 3voor12 ook een drie uur durende radioshow in de avond op 3FM. In het verleden was Niels verantwoordelijk voor de marketing bij boekingskantoor Friendly Fire, A&R en marketing voor diverse Nederlandse artiesten en labels zoals PIAS, Universal en Sony. Sleutelwoorden zijn nieuwe media, muziek, muziekindustrie, journalistiek, festivals en marketing.

Gerard Walhof (VPRO Radio)
Gerard Walhof begon zijn carrière bij VPRO in 1984 als programmamaker voor VPRO Radio, voornamelijk op 3FM met programma’s als Het Front, Frontlinie en La Stampa, maar ook op Radio 2 (Talk Radio), Radio 4 en Radio 5 (De Avonden). In 1992 hij werd redacteur bij 3FM waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van het crossmediabeleid en mediastrategie voor het uitzenden van festivals als Pinkpop en Lowlands. Gerard is ook mede initiator van 3voor12 dat is opgericht in 1998. In 2008 begon Gerard als redacteur muziekprogrammering bij Radio 6 en was ook verantwoordelijk voor de inhoud van alle muziekprogramma’s op die zender. Sinds 209 is hij hoofdredacteur van VPRO Radio.

Floris Daelemans (VRT)
Floris Daelemans begon met het maken van radio in 1984 op zijn elfde, toen hij zijn eigen FM zender bouwde en in het bouwproces de familie tv-set vernielde. Dat is tegenwoordig niet veel anders: met een diploma in systeem enginering en een aantal decennia ervaring in het hosten en produceren van radioshows breekt hij het medium af en herbouwt hij de funderingen. Als innovator voor de publieke omroep VRT in België werkt hij actief aan de digitale toekomst van radio.

Kaisa Alenius (YLE)
Kaisa Alenius is a documentarist working at Yle, the Finnish Broadcasting Company. In recent years Kaisa has been an integral part of the team that has developed new crowdsourced formats that combine the passion of fandom and the best knowledge of tv-professionals. The first crowdsourced production King Matti and Eurodance Lovers was awarded Koura honourable prize and was nominated for the Venla Finnish Television award. The second crowdsourced documentary To Nightwish with Love premiered in August 2016. Kaisa has been working as a culture journalist, director and scriptwriter since 2003. During the past ten years she has scripted and directed documentaries, documentary series, and a reality show. Kaisa has also worked for Helsingin Sanomat, the largest newspaper in Finland. At the moment she is working on a website on literature at Yle that involves co-operation with Finnish libraries, dozens of authors, over 80 bloggers, and thousands of readers.

Sami Hahtala (YLE)
Sami Hahtala is a producer, concept designer, and a content advisor at Yle, the Finnish Broadcasting Company. With nearly twenty years of experience in concept design and user experience in different industries, Sami has more recently focused on producing and developing content for both tv and different forms of digital media at Yle Arts and entertainment. Sami has produced two crowdsourced documentaries, King Matti and Eurodance Lovers, and To Nightwish with Love. These documentaries were based entirely on video footage and other material provided by their subjects. The documentary on Nightwish fans, for example, engaged hundreds of participants from over 50 countries, who provided over 200 hundred hours of video material. For a documentarist, crowdsourcing allows access to places and people that are largely out of reach for a traditional tv production.

Fiona Fortuin (Vice)
Fiona Fortuin (1982) is editor van Noisey Nederland. Onder haar leiding is de lokale tak sinds de oprichting vier jaar geleden uitgegroeid tot een van de grootste muzieksites van Nederland.

Jeroen Pen (Brandpunt)
Jeroen Pen (1987) begon als journalist op de webredacties van prachtige, statige titels met een rijke offline geschiedenis. Daar verrekte hij met enige regelmaat een spier bij de worsteling die online journalistiek voor traditionele media vaak is. Nu werkt hij voor Brandpunt+, het op millennials gerichte online nichtje van het roemruchte KRO-NCRV programma. Daar veranderde de eerder genoemde worsteling in een woeste vreugdedans, omdat het eindelijk wél lukt om een nieuwe generatie te bereiken. Hoe online journalistiek voor iedereen tot een dergelijke dans kan verworden, komt Jeroen vertellen bij The Future of Media. 

Rufus Kain (De Correspondent)
Rufus Kain (1989) is cultureel antropoloog en muzikant. Ruim zes jaar heeft hij festivals georganiseerd en wekelijks artiesten geïnterviewd op Amsterdam FM. Als Nederlandstalig singer-songwriter heeft hij drie albums en een poëziebundel uitgebracht. Waar veel muziekjournalistiek draait om de waan van de dag, schrijft Kain over de politieke en economische kant van de muziekindustrie.